1–3 april 2025, Stockholm
På denna kurs kan du även delta digitalt på distans
Under kursen går vi igenom grunderna i gällande lagstiftning inom området, vad allmänna handlingar är och vad registreringsskyldigheten innebär i praktiken för dig som registrator i offentlig sektor. Du får även öva praktiskt på hur du tillämpar dina nya kunskaper under kursen, så att du kan hantera allmänna handlingar, diarieföring och begäran om utlämnande på ett rättssäkert och informationssäkert sätt.
Under denna kurs går vi igenom grunderna för hur vi skapar bra sökmöjligheter och informationsstrukturer, samt hur bra rutiner kring informationshantering, registrering och posthantering kan se ut.
Du får även en grundkunskap och insikt i hur diariet i en modern förvaltning kan användas för att effektivisera och kvalitetssäkra er verksamhet.
Informationshanteringen i många verksamheter inom offentlig sektor påverkas idag av den ökade digitaliseringen i samhället. I dina dagliga arbetsuppgifter som registrator möts du av ny digital teknik och nya krav i lagstiftningen gällande detta, som du behöver ta hänsyn till i ditt arbete. Under kursen ger vi dig även en grund kring hur digitaliseringen av informationshanteringen påverkar registratorsrollen idag.
Under kursdagarna kommer vi även att lyfta en rad olika praktiska exempel och göra kortare övningsuppgifter, så att du får en ökad förståelse för hur du ska tillämpa dina nya kunskaper i praktiken.
Efter att ha deltagit på kursen ska du självständigt kunna genomföra grundläggande diarieförings- och registreringsuppgifter i enlighet med rådande lagstiftning och känna dig trygg i de olika arbetsmomenten.
Varför registrerar vi i våra verksamheter – lagkraven på registrering och diarieföring i tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
Vad är en allmän handling? När har något inkommit eller upprättats på myndigheten?
Vad gäller vid utlämnande av allmänna handlingar och vad innebär ett skyndsamt utlämnande?
Grunderna för en god offentlighet och förvaltning samt krav på service och tillgänglighet
Vilka handlingar ska registreras och diarieföras, både utifrån lagkrav och verksamhetens behov?
Vad ska man tänka på vid diarieföring för att skapa hög tillgänglighet och återsökbarhet?
Arkivering – hur ska allmänna handlingar sparas för framtiden? Vad innebär gallring?
Hur hantera rättshaverister?
När kan verksamheten få ett tillsynsbesök för kontroll av sin informationshantering?
Bli diplomerad registrator
När du har deltagit i kurserna Diarieföring – grundkurs, 3 dagar; Diarieföring – fördjupningskurs, 2 dagar samt Offentlighet och sekretess för dig som registrator, 2 dagar, kan du boka in dig på Tentamen – diplomerad registrator.
Kursen Diarieföring för dig som erfaren registrator, 4 dagar, ger dig också rätt att boka tentamen till diplomerad registrator.
Tentamenstillfällen erbjuds vid ett tillfälle på våren och ett på hösten.
Datum: 1–3 april 2025
Plats: Vasagatan 50, Stockholm eller digitalt på distans via Zoom
Pris:
Kurs i Stockholm: 15 990 kronor, exklusive moms. I priset ingår kursens dokumentation i digitalt format, luncher och för- och eftermiddagsfika.
Digitalt deltagande: 12 990 kronor, exklusive moms. Priset gäller deltagande för en person.
I priset ingår kursens dokumentation i digitalt format.
Sändningen kommer inte att spelas in och får inte heller spelas in av deltagarna.
Sophia Ulfstedt, konsult inom registratur och informationshantering
Sophia arbetar med att leda kurser och utbildningar inom informationshanteringsområdet, med särskilt fokus på kompetensutveckling för registratorer inom offentlig sektor. Hon hjälper även organisationer att kartlägga och effektivisera sin informationshantering. Sophia är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv, och hon har under de senast tre åren även ansvarat för diplomering av registratorer och informationscontrollers. Hon har många års erfarenhet av att arbeta med informationshantering och olika informationssystem inom både den kommunala och statliga sektorn. Sophia arbetade tidigare som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare på Myndigheten för yrkeshögskolan. Innan dess arbetade hon som registrator för fastighetsnämnden och som bolagssekreterare för Strategiska fastigheter i Västerås stad.
Gabriella Grindbo, registrator, Uppsala kommun
Gabriella arbetar som registrator i Uppsala kommun, med mångårig erfarenhet som registrator och arkivsamordnare inom kommunal sektor. Gabriella har en bred utbildningsbakgrund inom statskunskap och humanioraämnen, och hon utbildar sig nu även till arkivarie på Mittuniversitetet på distans. Registratoryrket är mångfacetterat och ett arbete som ständigt utvecklas. Gabriella välkomnar alltid deltagarnas nya frågeställningar under kurstillfällena, något som gör utbildningsuppdraget än mer utvecklande och roligt.